söndag 15 augusti 2010

Månadens spel Augusti: Storytelling och sagoberättande

"In the beginning, it is always dark."
The Childlike Empress, The Neverending Story


Det var en gång... Att uppdatera bloggen går lite långsammare än att skapa spel, så detta inlägg om Augustis spel var tänkt att publiceras för två veckor sen men kommer först nu. Nåväl. Denna månad ska jag göra ett försök att skapa ett spel om sagoberättande, lite som ett rollspel light skulle vi kunna säga. Väldigt light. Inspirationen kommer främst från tre håll; kortspelet "Once Upon a Time" (1993), Vladimir Propp's klassiska analys av ryska sagor; "Morphology of the Folk Tale" (1928), samt ett spel som jag frustrerande nog inte för mitt liv kan komma på vad det heter. Hittade det beskrivet på en pdf för några år sedan, men kan inte återfinna. Det är baserat på att karaktärer har relationer mellan varandra (vänskap, hat, familjeband, kärlek, avundsjuka, osv) vilket bilder den karta som ses som spelplanen i spelet.

Nu kommer dock spelet troligen inte gå åt det hållet, men tanken är att bryta av mot "Once Upon a Time"s upplägg genom att fokusera mer på karaktärerna i sagan. I "Unce Upon a Time" spelar man mot att försöka avsluta sagan med det sagoslut man fått sig tilldelad, och undvika att medberättarna gör detsamma med sina respektive avslut. Jag tänker mig istället att kampen i sagoberättandet blir kring att föra fram sin/sina karaktärer, så att dessa får en avgörande betydelse för sagan.

Troligen blir upplägget en blandning av kamratlig konkurrens och tvunget samarbete, men fokus är att det främst ska bli en rolig saga och i andra hand en tävling om att plocka poäng. Lutar åt spelkort och någon typ av karaktärsmarkörer för att visualisera det hela. Har dock ännu inte hittat någon svensk eller europeisk leverantör av tomma spelkort...

Detta blir förövrigt det första spel jag gör på svenska. Spännande :)

2 kommentarer:

  1. En vän till mig på Gameboards & Broadswords (Mats Florin tror jag det var) gjorde ett eget svenskt historiskt kortspel och lät trycka upp det av en svensk tillverkare om jag inte minns fel.

    Jag ska kolla upp hur det gick.

    SvaraRadera
  2. Det vore mycket intressant att höra hur det gick att trycka upp och hur det har gått sen!

    SvaraRadera