torsdag 30 september 2010

Månadens spel i september: Duplo Creative Challenge

"When in trouble 
or in doubt, 
run in circles, 
scream and shout."
Cory Doctorow (1971 - )

Ännu en månad till ända, och dags att summera dess utkomst. Blev aldrig någon intro denna gång, så här är intro och utro i ett. Septembers spel är det snabbaste spel jag hittills gjort i denna serie, men kan efter vad speltesterna visat också vara det roligaste. Dock har vi här ett tungt upphovsrättsligt intrång, vilket gör det omöjligt att realisera detta spel utanför denna min egen utmaning :).


Spelet bygger på en kombination klassisk Pictionary-mekanik och allas våran favoritleksak Duplo. Och ja, det är högst troligt att någon runt om i våra vida värld någon gång testat samma idé. Hursomhelst är spelet mycket enkelt, vilket i sig är ett tacksamt trendbrott; hittills har det varit betydligt svårare för mig att skapa enkla spel än att skapa komplexa.


Förberedelser: Införskaffa en Duplo-låda, gärna 5416 (en snorgrön klosslåda). Den är bra för att den innehåller två klossar med ögon, en orange näbb-formad kloss, en röd slalombacksformad kloss, samt vanliga klossar i blandade färger. Exkludera dock blommorna, dörren och hunden. Komplettera gärna med klossarna från "Baby Zoo" (dvs inte djuren men de vita/bruna/gröna och genomskinliga vanliga klossarna).

Dublo Creative Challenge är ett spel för tre eller fler deltagare. Dela in spelarna i två eller flera lag, förutom om deltagarantalet är tre: regler för detta finns längst ned. Placera samtliga klossar på bordet. Samla även en hög med 15 poängbrickor per lag, och tag fram den sexsidiga Duplo Creative Challenge-tärningen och Duplo Creative Challenge-timglaset. Detta timglas är indelat i tre fält, om vardera 30 sekunder. När all sand runnit igenom har det alltså gått en och en halv minut. Blanda även Duplo Creative Challenge-korten i en hög på bordet, samt dela ut tomma papper och pennor till lagen.

Avgör vilket lag som börjar. Inom laget bestäms sedan vilken deltagare som är den första byggaren. Denne slår tärningen, avläser resultatet och vänder på timglaset:

* En kortsymbol (finns på två tärningssidor):  Byggaren tar översta kortet ur korthögen, och utan att visa det för någon annan börjar han bygga det ord som finns där på med hjälp av Duplo-klossar. Hans lagmedlem(-mar) ska nu gissa sig till vilket ord det är, men får gissa maximalt tio gånger och måste gissa rätt innan tiden är slut. Motståndarlaget håller räkningen på antalet gissningar. Gissar lagmedlemmarna ("gissarna") rätt, får dessa poäng utifrån hur lång tid har förflutit; 3 poäng för rätt inom 30 sekunder; 2 poäng inom 60 och 1 poäng inom 90 sekunder - och får detta antal poängbrickor.

* En kortsymbol med "x2"-symbol (finns på en tärningssida): Samma som ovan, förutom att detta ger dubbla poäng.

* En tankebubbla (finns på två tärningssidor): Byggaren tar inget kort utan väljer själv, inom tiden, ett ord. Detta ska skrivas ned på en papperslapp, som givetvis hålls hemlig för laget. Sedan ska det byggas och gissas på samma sätt som ovan.

* En tankebubbla med "x2"-symbol: Samma som punkten ovan, förutom att detta ger dubbla poäng.


När rätt ord gissats eller tiden är ut, går turen över till nästa lag. Rollen som byggare cirkuleras inom laget, så att alla i tur och ordning får bygga.

Vinnare är det laget som först når 15 poäng.

Regler för byggandet: Byggaren får med en snurrande handrörelse indikera att gissarna är på rätt spår. Men förutom detta får byggaren inte på något sätt antyda vilket ordet är; inte tala under byggandet, inte göra någon annan typ av tecken och inte animera sin Duplo-skapelse. Byggaren får heller inte bygga bokstäver eller siffror.


Vid tre deltagare fungerar rollerna för byggarna och gissarna lite annorlunda. Välj den första byggaren. Spelaren till vänster om denna är den första gissaren. Lyckas gissaren gissa rätt så får båda poäng (tre poäng var för inom 30 sekunder, osv). Turen går nu över till gissaren, som blir nästa byggare, och ny gissare blir spelaren till vänster. Först till 30 poäng vinner.

Lycka till, och låt kreativiteten flöda! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar