söndag 14 augusti 2011

Vad har hänt med bloggen?


Jo, gott folk, jag tröttnade en smula förra hösten på att skriva om mina spel här i bloggen. September-spelet var visst det sista att komma med. Därefter fortsatte jag med ett misslyckat oktober-spel; jag tyckte jag hade ett intressant grundspel (strategi, ta-över-världen med spännande twist), och testade med ett antal olika genomföranden. Tyvärr visade det sig i slutändan att grundspelet inte höll måttet, och jag gjorde aldrig klart någon variant som mina vänner kunde lira.

I november däremot fick jag till ett hyggligt bra lir, jag återvände till en post-apokalyptisk brädspelsmiljö för ett rätt annorlunda angrepp på figurslagsgenren. Resultatet blev både bra och dåligt. Ett av målen var att få en karaktär att knyta an till (varje spelare har bara en karaktär var, en spelledare spelar monster), men just det som var bra med spelet, det taktiska djupet och vikten av samarbete, gjorde att spelarna var tvungna att samarbeta i sån hög grad att de tappade kontakten till sin egen rollfigur. Summasummarum så skulle spelet antagligen funka bäst online med 1vs1 spelarematcher, eller 1vsAI i kampanjelägen.

Nåväl, jag hopppas att jag kan återvända till och berätta mer om någon av dessa spel framöver, båda är värda att läsa mer om.

I december tog jag en välbehövlig paus, och under 2011 har jag sedan jobbat främst med min enormt episka och allomfattande fantasyvärld som jag pysslat med av och till under 4-5 år. Fårse om det någonsin blir något i spel eller bokväg av den, syftet bakom skapandet är enkom att det är så sjujäkla kul att skapa den. Allt från detaljer om individer och deras levnadsöden till den mångtusenåriga historian.

Har även fnulat lite på diverse spel, men har i år inte haft som mål att realisera något.

Until now.

Nu tänkte jag använda bloggen för att presentera valda bitar för spelarna av ett brädspel som ska liras här hemma om en vecka, som jag snickrar ihop just nu. Det är tänkt för 8+ spelare, och jag agerar lekledare/spelledare. Intriger, strategi, världshäravälde och lite rollspel light. Om intresse finns gör jag kanske en summering av hur spelet gick också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar