måndag 31 maj 2010

Spelet färdigt - Tacticium Wild: North vs South

Knäpp en tiger på nosen,
stångas hårt med en tjur
trampa på krokodilens tå,
ja klarar du det har du tur!
Fragglarna, 1985

I elfte timmen. Jojomän, under över alla under, med fortfarande några minuter tillgodo till midnatt är äntligen Tacticium Wild: North vs South färdigt att lira! Färdigt är givetvis en definitionsfråga, jag har tvingats skära i många av de koncept jag velat utforska. Men det har å andra sidan gett ett enklare, mer lättspelat och snabbare spel än tänkt. Det främsta som inte hunnits med är dock speltestningen. Det är ren chansning huruvida spelet är kul att spela eller inte, och huruvida manualen går att förstå.

Spelbalansen är skjuten från höften även den, men jag har på känn att den borde passa bra till de tre scenarios jag knåpat ihop. Det främsta jag saknar är att jag inte hunnit lägga mer tid på skills, och mer tid på att bygga en snyggare spelplan. Det fick bli baksidan av en Masters of the Universe spelplan från ett rätt trist begagnat 80talsspel jag köpte i somras, med ett enkelt rutnät på och "scenario overlays" i vanligt papper.

Nu ska jag grejja en pdf av regelhäftet, vilket förövrigt landade på 10 sidor inkl 3 sidor scenarios och en sida för karaktärsdata och lathund. Den ska gå att ladda ned genom att klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar