
If you can do that,
anything is possible.
Captain Brenner (Advance Wars: Days of Ruin)
Den första speltestningen ... blev lite enkelsidig eftersom jag fick spela mot mig själv, då min fru passade på att vara ute på byn och roa sig istället. Nåväl, förra inlägget pekade som bekant på en Blood Bowl-klon, men när jag nu känt lite på de andra aspekterna av det här förträffliga spelet så är jag inte särdeles orolig över att det är så det kommer att sluta längre. Att förklara varje regel här i bloggen känns lite oeffektivt (delvis för att jag inte vet om någon annan än jag som läser detta), så jag har dragit igång en Wiki där jag tänkte att det är lättare att få en överblick över de fullständiga reglerna. Såsom de är för tillfället. Arbetsnamnet är "Tacticia" för spelmotorn/spelsystem/spelmekaniken, och "Into the Wild" för tillämpningen på djur-slagsmål. Tyvärr låter ju "Tacticium" som en märklig felstavning, men de flesta andra varianter på Tactic- verkar tagna. Förutom "Tactisium" och "Tactican", vilket ju inte heller låter så bra. Nåväl, wikin finns här.

Det första regeldillemmat har dykt upp. Det gäller reglerna för när en karaktär är nedslagen men inte uträknad. För att få snabbhet i spelet finns bara tre typer av status; normal/oskadd, utslagen/"out of action" (vilket innebär att figurer flyttas från spelplanen), och så mellanläget; där figuren är på fall men fortfarande kan

Vad jag nu testar är alltså hur detta mellanläge ska fungera spelmässigt;
* Ställa sig upp - ska det ske utan risk, men kosta en hel handlingsrunda? Eller ska man bli tvingad att göra ett Dexterity-slag för att få ställa sig upp, om man befinner sig i närstrid?

* Ska man kunna krypa iväg från en motståndare utan att behöva slå Dexterity-slag?
* Ska man försvara sig på precis samma sätt som om man står upp, eller ska man få någon typ av negativ modifikation? Inte kunna få assistans? Få 1 mindre i stridsvärde?
Figurerna är för övrigt på ingående, efter att ha shoppat två set med plastdjur på Tradera. Ska inte glömma att köpa omärkta tärningar också. Nästa intressanta utmaning på den fronten blir spelplanen, den måste troligen ha rätt stora rutor...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar