söndag 9 maj 2010

Första speltestningen

Keep it simple--never give up.
If you can do that,
anything is possible.
Captain Brenner (Advance Wars: Days of Ruin)

Den första speltestningen ... blev lite enkelsidig eftersom jag fick spela mot mig själv, då min fru passade på att vara ute på byn och roa sig istället. Nåväl, förra inlägget pekade som bekant på en Blood Bowl-klon, men när jag nu känt lite på de andra aspekterna av det här förträffliga spelet så är jag inte särdeles orolig över att det är så det kommer att sluta längre. Att förklara varje regel här i bloggen känns lite oeffektivt (delvis för att jag inte vet om någon annan än jag som läser detta), så jag har dragit igång en Wiki där jag tänkte att det är lättare att få en överblick över de fullständiga reglerna. Såsom de är för tillfället. Arbetsnamnet är "Tacticia" för spelmotorn/spelsystem/spelmekaniken, och "Into the Wild" för tillämpningen på djur-slagsmål. Tyvärr låter ju "Tacticium" som en märklig felstavning, men de flesta andra varianter på Tactic- verkar tagna. Förutom "Tactisium" och "Tactican", vilket ju inte heller låter så bra. Nåväl, wikin finns här.

Scenariot i första speltestet är baserat på djur-temat. By the laws of nature (eller iaf enligt de BBC-dokumetärer från Afrika jag sett under min uppväxt) attackerar och äter rovdjur allt som oftast sjuka eller svaga djur i den hjord de anfaller. Det första scenariot är baserat på detta; de två spelarna väljer en av sina figurer. Denna är skadad/halt, och rör sig med halv förflyttning, men har i övrigt samma stats som vanligt. De två spelarna ställer upp på motsatt kortsida av en avlång timglasformad spelplan. Målet med scenariot är att försvara den halta figuren, och vara först med att antingen flytta denna ut från spelplanen på motsatt sida (dvs förbi motståndaren) alternativt vara först med att slå ut (äta upp?) motståndarens halta figur. Efter testet med det hittills begränsade spelmekanikutbudet så verkar det ändå vara ett ganska lovande upplägg. En variant på scenariot vore att bara ena spelaren har en sådan skadad figur, och denna agerar försvarare.

Det första regeldillemmat har dykt upp. Det gäller reglerna för när en karaktär är nedslagen men inte uträknad. För att få snabbhet i spelet finns bara tre typer av status; normal/oskadd, utslagen/"out of action" (vilket innebär att figurer flyttas från spelplanen), och så mellanläget; där figuren är på fall men fortfarande kan repa sig och komma tillbaka in i fighten igen. I de flesta spel representeras detta av att figuren ligger ned, och oftast har som enda alternativ att resa sig upp eller krypa ett par rutor (som i exempelvis Mordheim, där förövrigt termen "out of action" är lånad ifrån också). Jag söker dock något som är en aning mindre passivt, där figuren fortfarande kan påverka striden, men inte anfalla, men heller inte busenkelt resa på sig igen. Lite som att hamna i underläge efter ett skickligt utfall från motståndaren. Har inte hittat något bra ord för det, "Prone" antyder ju att karaktärer ligger i diket med ansikten i leran, och "Staggered" (eller "Staggering") känns inte klockrent heller. Liggandes på sidan eller på knä men fortfarande i form att försvara sig skulle vi kunna föreställa det som.

Vad jag nu testar är alltså hur detta mellanläge ska fungera spelmässigt;

* Ställa sig upp - ska det ske utan risk, men kosta en hel handlingsrunda? Eller ska man bli tvingad att göra ett Dexterity-slag för att få ställa sig upp, om man befinner sig i närstrid?

* Ska man fortfarande kunna assistera sina kamrater i strid, även fast man står på knä?

* Ska man kunna krypa iväg från en motståndare utan att behöva slå Dexterity-slag?

* Ska man försvara sig på precis samma sätt som om man står upp, eller ska man få någon typ av negativ modifikation? Inte kunna få assistans? Få 1 mindre i stridsvärde?

Figurerna är för övrigt på ingående, efter att ha shoppat två set med plastdjur på Tradera. Ska inte glömma att köpa omärkta tärningar också. Nästa intressanta utmaning på den fronten blir spelplanen, den måste troligen ha rätt stora rutor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar